Lytt til teksten
a a a
Utskriftsvennlig versjon

Reality og virkelighet

I kampen med 25 andre elevprosjekter fra 9 ulike skoler er elever fra Glemmen videregående nok en gang finalister til Holbergprisen i skolen. Det er fjerde gang skolen er representert i finalen, så langt er det kun gullet som mangler.

For Linn-Marie Kastum og Anette Bergem startet det som et skoleprosjekt, nå venter finalen i Bergen med både regjeringsmiddag og presentasjon av prosjektet på både engelsk og norsk. Innimellom avsluttende eksamen og prosjektforberedelser på 3. trinnet, er det to engasjerte medieelever fra medier og kommunikasjon som forteller om realityprosjektet.

- Jeg lå og sov, og fikk plutselig en telefon fra NRK. Vi ante jo ingenting, så vi ble litt stressa, sier Anette om hvordan de fikk vite at de var finalister i årets Holbergpris for skoleklasser.

- Ja, jeg så det på facebook at Anette hadde fått en telefon, så det var ikke helt forventet for å si det slik, ler Linn-Marie.

Til tross for at jentene hadde større ambisjoner for prosjektet, ble det godt mottatt hos både lærere og dommere.

- I starten ønsket vi å dekke både grenser og tabuer, realityseriers påvirkningskraft i forhold til holdninger, samt hvor langt ungdom vil strekke seg for å bli kjendis. Vi fant ut at forskningsfeltet ble altfor bredt, og valgte å konsentrere oss om førstnevnte. Etter mye diskusjon fram og tilbake landet vi på problemstillingen; ulike grenser og tabuer på reality-tv, sammenlignet med det virkelige liv, sier Anette.

- VI har forsket på ulike grenser og tabuer på reality-tv, sammenliknet med det virkelige liv. Elever ved Glemmen og Frederik II videregående skoler har deltatt i undersøkelsen. Vi valgte et tema som var hverdagslig, for vi har jo fulgt med på mange realityshow. Big brother, Paradise Hotel er en del av tv-kulturen vår, sier Linn-Marie.

- Men, vi nok blitt opplært til å være mer kritiske til slike programmer enn andre ungdom i og med at vi går på medier og kommunikasjon, legger Anette til.

Perfeksjonister
De to jentene blir beskrevet som perfeksjonister, og legger listen høyt for egne prosjekter. Nå skal de ta opp arven fra tidligere Glemmen-elever. Lærere og medelever går for gull, men jentene syns selv de burde være mer realistiske.

- Vi har i grunnen ikke jobbet så mye sammen tidligere, og det har godt overraskende bra, til tross for at vi er ganske så forskjellige. Ambisjonene var kanskje litt høye, sier de to forskerjentene.

Førstkommende mandag setter Linn-Marie og Anette seg på flyet til Bergen, med i bagasjen er både bunad, finstas og prosjektet. 

- På mandag skal vi møte de andre finalistene. Vi skal blant annet holde foredrag for hverandre, og ikke minst skal vi presentere prosjektet for vinneren av Nils Klim-prisen 2010, Johan Östling, forteller Anette.

- Vi har holdt på siden jul, og har vel hatt 6 uker med aktiv jobbing, mye kunne vært bedre. Men, jøsses, det er ikke verst om vi skulle få en tredjeplass heller, sier Linn-Marie. 

Årets finalister:
Glemmen Videregående skole (Fredrikstad): "Reality vs virkelighet - ulike grenser og tabuer på reality-tv, sammenliknet med det virkelige liv".

Langhaugen videregående skole (Bergen) med prosjektet: "De usynlige - En forskningsrapport om bruk av ulovlige hjelpemidler på prøver".

Vågsbygd videregående skole (Kristiansand) :"Er Ny start i arbeidslivet et godt tiltak for å få tidligere domfelte ut i arbeid?"



Hva er Holbergprisen i skolen?
Holbergprisen i skolen er en forskningskonkurranse for elever i videregående skole. Holbergprisen ble opprettet av Stortinget i 2003.

 


Sist endret: 01.06.2010